Artikel i Flamman idag med citat från mig:

"Nu kopplas övervakningskamerorna till AI: ”Dystopi”"

"I sommar kopplas tusentals övervakningskameror ihop med AI-system i realtid, efter att regeringens lagförslag klubbades igenom i maj. ”Ett haveri för personlig integritet och rättigheter”, säger Elias Rudberg från Föreningen för Digitala fri- och rättigheter."

flamman.se/nu-kopplas-overvakn

web.archive.org/web/2026061005

@Flamman @dfri

Elias boosted

I sommar kopplas tusentals övervakningskameror ihop med AI-system i realtid, efter att regeringens lagförslag klubbades igenom i maj.

”Ett haveri för personlig integritet och rättigheter”, säger Elias Rudberg från Föreningen för Digitala fri- och rättigheter, @dfri.

flamman.se/nu-kopplas-overvakn

Elias boosted
Elias boosted

Short reminder: Next #Phosh community gettogether is next Tuesday 19:00 CEST: https://ev.phosh.mobi/gettogether/ . Hope to see you there!

Elias boosted
Elias boosted

The participants at #fossnorth drank 900 cups of coffee/tea this year #randomstats

Sammanfattning av öppet möte 45 om att bygga egen e-leg-lösning, 4 maj 2026

mailman.dfri.se/mailman3/hyper

Fri och öppen programvara, öppen specifikation, tillgänglighet, decentralisering.

Mer om projektet: dfri.se/projekt/e-legitimation

Nästa möte är 2026-06-01 klockan 18:30. Välkomna då, oavsett om du varit med tidigare eller inte, alla välkomna!

play.dfri.se/w/dqT1osgAUXuDcRZ

@dfri @fps_gbg

Elias boosted

Öppet möte om hur vi kan bygga en decentraliserad lösning för fri och öppen e-legitimation, måndag 4 maj klockan 18:30:

mailman.dfri.se/mailman3/hyper

Alla är välkomna!

Fri och öppen programvara, öppen specifikation, tillgänglighet, decentralisering.

Läs mer om projektet här dfri.se/projekt/e-legitimation

Projektet var med på konferensen nyligen: play.dfri.se/w/dqT1osgAUXuDcRZ -

@dfri

Elias boosted

@janvlug

I think we can't have enough blog posts and talks about that, ppl still think it's not possible to use a close to mainline #Linux phone in 2026 although we're doing it for many years now (see also e.g. @devrtz 's talk from 2025 linuxday.at/5-jahre-meines-leb (in German)).

Elias boosted

I realize that yesterday it was exactly four years ago that I started the experiment to use the #Librem5 #Linux #phone as my daily phone.

I have been using it since then, and the software is being improved regularly and in a very transparent way.

Read here about the beginning of this experiment: janvlug.org/blog/one-week-libr

#MobileLinux #DigitalSovereignty #FOSS #OpenSource #Purism

Would you be interested in a blog with an update of the current state of the Librem 5?

Show more
Librem Social

Librem Social is an opt-in public network. Messages are shared under Creative Commons BY-SA 4.0 license terms. Policy.

Stay safe. Please abide by our code of conduct.

(Source code)

image/svg+xml Librem Chat image/svg+xml